Häälisän pengontaa

17. syyskuu 2017

Hääsuunnittelussa suurin yllätys on se, että kaikki maksaa - ja paljon. Eipä aikaakaan, kun morsian tai sulhanen ryhtyy epäilemään, että heitä sumutetaan. Omin silmin voi todeta, että hääkimppu on normaalia kukkakimppua kalliimpi. Samoin häämeikin hinta on korkeampi kuin normijuhlameikin. Ja entä ne hääpuvut, joiden hinta teetettyinä tai yhtä lailla valmiina ostettuina ovat jotain muuta kuin tavallisten iltapukujen. Se kirottu häälisä onkin totta! Vai olisiko sittenkin niin, että pelko häälisästä on täysin puppua?

Häiden kustannukset venyvät ja paukkuvat kuin purkkapallo. Budjetti ei riitä mihinkään ja tuntuu melkein kiusanteolta, kun hääalkuisilla tuotteilla ja palveluilla on hintaa enemmän kuin muilla. Pian keskusteluun yleensä tuodaan niin kutsuttu häälisä.

Häälisänä pidetään sitä ylimääräistä rahasummaa, jonka palveluntarjoaja voi höynäyttää hääpareilta, jotka ovat valmiita maksamaan ihan mitä vaan, koska “kyllähän sitä kerran elämässä voi panostaa kunnolla”. Samalla mieltä jää kaivelemaan, saako toinen asiakas, joka ei mainitse sanaa häät, saman ostoksen halvemmalla. Useimmiten häälisää ihmetellään hääkimpun, häämeikin ja -kampauksen ja hääpukujen kohdalla.

Jos googlaa melkein minkä tahansa hinnaston, niin hääalkuiset palvelut ovat todella kalliimpia kuin muut palvelut. Väitän silti, että usein on täysin turha puhua mistään häälisästä. Ainakaan, jos sillä tarkoitetaan asiakkaan sumuttamista.

Miksi häätuotteet ja hääpalvelut ovat kalliimpia?

Kääntämällä kysymyksen toisinpäin pääsee nopeasti vastauksen jäljille. Miksi hääjuhlaan panostetaan enemmän kuin mihin tahansa muuhun tapahtumaan? No, koska häät eivät ole mikä tahansa tapahtuma. Eikä hääpari ole asiakkaana kuin kuka tahansa asiakas.

Mihinkään muuhun päivään ei satsata niin paljoa aikaa ja rahaa tai ladata niin paljon odotuksia kuin hääpäivään. Häiden suunnittelu ja palveluntarjoajien etsintä voivat alkaa jo vuosia ennen h-hetkeä. Samalla vaatimukset yrittäjälle, olkoon hän sitten kampaaja, meikkaaja, valokuvaaja tai joku muu, ovat erilaiset verrattuna muihin tilanteisiin ja tilaisuuksiin.

Häämekko ikuistettuna juuri ennen morsiamen pukeutumista

Yleensä häätuotteet ja -palvelut räätälöidään vastaamaan juuri kyseisen hääparin toiveita ja tarpeita, ja se jos mikä on kallista. Lisäkustannuksia voi tulla prosessin kaikissa vaiheissa asiakkaan ensikyselystä palvelun toimittamiseen asti.

Pitkä päivä vaatii omat kommervenkkinsä

Yhtenä selityksenä kalliimpiin hintoihin on se, että verrattuna muihin tapahtumiin kaiken pitää häissä kestää koko pitkän hääpäivän vaihtelevat olosuhteet. Hääkimppu on kädessä, ei maljakossa. Meikkejä itketään, hikoillaan ja nauretaan pois parhaimmillaan 16 tuntia. Saman tulisi kestää myös hääkampaus. Ei ihan tavalliset juhlat siis.

Esimerkiksi floristi ei rakenna normaalia kukkakimppua vaan uniikin, asiakkaan toiveiden mukaisen hääkimpun, joka ammattitaitoisesti koottuna ei kärsi päivän riennoissa pätkääkään. Samoin hääkampaus ja -meikki ovat ammattilaisen tekeminä toivotunnäköiset vielä auringonlaskun aikaan, kun valokuvaaja varastaa hääparin hetkeksi muutamaa lisäpotrettikuvaa varten. Samaa ei voi vaatia, jos morsian on tilannut itselleen 15 minuutin pikajuhlameikin.

Vintagehenkinen hääkimppu ruusuilla

Ehkä juuri hääkimppujen hintoja ihmetellään kaikista eniten. Harva tulee ajatelleeksi sitä, kuinka paljon esivalmisteluja ja suunnittelua kestävän hääkimpun tekeminen vaatii. Suosittelen vilkaisemaan Penttala Floral Designin blogipostausta aiheesta. Se avaa tarkemmin sitä, miksi hääkimppu on jotain aivan muuta kuin kukkakaupan hyllyllä valmiina nököttävät kimput.

Häät ovat uniikkeja ja toiveita riittää

Palveluntarjoajien on pakko ottaa hinnoissaan huomioon myös se, että hääasiakkaat kaipaavat usein muita asiakkaita enemmän palvelua. Osuvaksi esimerkiksi käymme me itse eli minä ja mieheni. Kun juhlimme häitämme pari vuotta sitten, emme olleet muunmuassa koskaan aiemmin järjestäneet isoja juhlia, käyttäneet ammattimeikkaajaa tai tilanneet mittatilauspukua.

Olen 100 % varma siitä, että se näkyi kaikessa. Kysymyksiä ja epätietoisuutta oli niin paljon, että asiakaspalveluun ennen häitä meni helposti tuplaten aikaa tai jopa enemmän verrattuna sellaiseen asiakkaaseen, joka on käyttänyt kyseistä palvelua aiemmin. Kysymysten määrä oli mittava ja niitä esittäessä puhelinlijat olivat kuumina ja sähköposteja liikkui puolin ja toisin kymmeniä, ellei satoja. Eikä siinä mitään, jos olisimme edes osanneet esittää kaikki toiveet ja selvittää epätietoisuudet heti alussa. Mutta niitä tuli mieleen sitä mukaa lisää, kun hääsuunnitelmamme kehittyivät.

En usko meneväni kauheasti metsään, jos sanon, että keskimäärin hääparit ovat meidän kanssa samanlaisia. Toiveet tarkentuvat hääsuunnittelun edetessä monen yksityiskohdan suhteen lähtien tarjottavasta ruoasta juhlapaikkaan ja vierasmäärästä hääpukuihin. Verrattuna yritysasiakkaaseen, joka tilaa saman palvelun useamman kerran vuodessa, ja joka tietää tarkasti, mitä haluaa, vaatii hääasiakkaat aivan erilaista palvelua. Se, jos mikä, näkyy hinnassa.

Pitsinen häämekko avonaisella selällä

Selvitä palvelun sisältö, niin et tunne itseäsi huijatuksi

Vanhan paikkansa pitävän sanonnan mukaan ei kysyvä tieltä eksy. Jos ihmettelee epätietoisena hääalkuisen palvelun korkeampaa hintaa, niin aina voi tiedustella, mistä hinta koostuu. Käytetäänkö häämeikissä enemmän aikaa pohjustukseen ja suunnitteluun kuin normaalissa juhlameikissä? Kuuluuko hääkampauksen hintaan koekampaus? Sisältyykö hotellihuoneeseen ekstrahemmotteluja, kun sen varaa hääyöksi?

Sen jälkeen on helpompi tehdä päätös siitä, josko sittenkin valitsee sen normaalin hotellihuoneen eikä tuplasti kalliimpaa hääsviittiä tai ostaa peruskukkakimpun juuri itselle suunnitellun ja huolella valmistetun kestävän hääkimpun sijaan. Kumpikaan vaihtoehto ei ole millään tavalla väärä. Hankittava tuote tai palvelu ovat vain erilaisia. Pelkän häälisästä ärsyyntymisen sijaan suosittelen tekemään tietoisia valintoja ottaen huomioon sen, mikä itselle lopulta on tärkeää.

Usein korkeammalle hinnalle kuitenkin löytyy yksinkertainen selitys.

Marja Kontiainen

Marja Kontiainen

Tahtoon perustaja.