Höynäytetäänkö hääpareja maksamaan liikaa? Onko häälisä sittenkin totta?
-
Kirjoittanut Marja Kontiainen
Hääsuunnittelussa suurin yllätys on se, että kaikki maksaa - ja paljon. Eipä aikaakaan, kun ryhdyt epäilemään, että sinua sumutetaan. Voit omin silmin todeta, että hääkimppu on normaalia kukkakimppua kalliimpi. Samoin häämeikin hinta on korkeampi kuin normaalin juhlameikin. Ja entä ne hääpuvut, joiden hinta on jotain aivan muuta kuin tavallisten iltapukujen. Se kirottu häälisä onkin totta! Vai olisiko sittenkin niin, että pelko häälisästä on turha?
Häiden kustannukset venyvät ja paukkuvat kuin purkkapallo.
Hääbudjetti ei riitä mihinkään ja tuntuu melkein kiusanteolta, kun hää-alkuisilla tuotteilla ja palveluilla on hintaa enemmän kuin muilla.
Pian keskusteluun yleensä tuodaan niin kutsuttu häälisä.
Häälisänä pidetään sitä ylimääräistä rahasummaa, jonka palveluntarjoaja voi höynäyttää hääpareilta, jotka ovat valmiita maksamaan ihan mitä vain, koska “kyllähän sitä kerran elämässä voi panostaa kunnolla”.
Samalla mieltä jää kaihertamaan. Saako toinen asiakas, joka ei mainitse sanaa häät, saman ostoksen halvemmalla?
Jos tutkii melkein minkä tahansa hinnaston, niin hää-alkuiset palvelut todella ovat kalliimpia kuin muut palvelut. Väitän silti, että useimmiten on turha puhua mistään häälisästä. Ainakaan, jos sillä tarkoitetaan asiakkaan sumuttamista.
Miksi häätuotteet ja hääpalvelut ovat kalliimpia?
Kääntämällä kysymyksen toisinpäin pääsee nopeasti vastauksen jäljille.
Miksi hääjuhlaan panostetaan enemmän kuin mihin tahansa muuhun tapahtumaan? No, koska häät eivät ole mikä tahansa tapahtuma. Eikä hääpari ole asiakkaana kuin kuka tahansa asiakas.
Mihinkään muuhun päivään ei satsata niin paljoa aikaa ja rahaa tai ladata niin paljon odotuksia kuin hääpäivään.
Häiden suunnittelu ja palveluntarjoajien etsintä voivat alkaa jo vuosia ennen h-hetkeä. Samalla vaatimukset yrittäjälle, olkoon hän sitten kampaaja, meikkaaja, valokuvaaja tai joku muu, ovat erilaiset verrattuna muihin tilanteisiin ja tilaisuuksiin.
Hääpalveluissa yksinkertaisesti käytetään suunnitteluun huomattavasti enemmän aikaa kuin missään muussa tilanteessa.
Yleensä häätuotteet ja -palvelut lisäksi räätälöidään vastaamaan juuri kyseisen hääparin toiveita ja tarpeita, ja se, jos mikä, on kallista.
Pitkä päivä vaatii omat kommervenkkinsä
Yhtenä selityksenä kalliimpiin hintoihin verrattuna muihin tapahtumiin on se, että kaiken pitää häissä kestää koko pitkän hääpäivän vaihtelevat olosuhteet.
Meikkejä itketään, hikoillaan ja nauretaan pois parhaimmillaan 16 tuntia. Saman tulisi kestää myös hääkampaus.
Ei ihan tavalliset juhlat siis.
Hääkampaus ja -meikki ovat ammattilaisen tekeminä toivotunnäköiset vielä auringonlaskun aikaan, kun valokuvaaja varastaa hääparin hetkeksi muutamaa lisäpotrettikuvaa varten. Samaa ei voi vaatia, jos morsian on tilannut itselleen 15 minuutin pikakampauksen tai juhlameikin.
Myöskään hääkimppua ei säilytetä maljakossa tavallisen kukkakimpun lailla.
Floristi ei sen vuoksi tee häitä varten peruskukkakimppua, vaan uniikin, asiakkaan toiveiden mukaan rakennetun hääkimpun, jonka kokoamisessa huomioidaan päivän vaatimukset.
Toki hääkimppuna voi käyttää edullisempaa valmisvaihtoehtoa vaikka ruokakaupasta, mutta silloin kimpun kestävyys ja ulkonäkö on etukäteen arvoitus.
Sinun toiveidesi mukaan etukäteen suunniteltu ammattilaisen tekemä hääkimppu on jotain aivan muuta.
Häät ovat uniikkeja ja toiveita riittää
Palveluntarjoajat ottavat hinnoissaan huomioon myös sen, että hääasiakkaat kaipaavat usein muita asiakkaita enemmän huomiota ja räätälöityjä palveluita.
Minä ja mieheni olemme oiva esimerkki tästä.
Kun juhlimme häitämme, emme olleet koskaan aiemmin järjestäneet isoja juhlia, käyttäneet ammattimeikkaajaa tai tilanneet mittatilauspukua.
Ja se näkyi kaikessa.
Kysymyksiä ja epätietoisuutta oli niin paljon, että valitsemamme hääpalveluiden tarjoajat käyttivät pelkästään meidän asiakaspalveluun todella runsaasti aikaa.
Puhelinlinjat kävivät kuumina ja sähköposteja liikkui puolin ja toisin kymmeniä.
Eikä siinä mitään, jos olisimme edes osanneet esittää kaikki toiveet ja selvittää epätietoisuudet heti alussa. Mutta niitä tuli mieleen sitä mukaa lisää, kun hääsuunnitelmamme kehittyivät.
En usko meneväni kauheasti metsään, jos sanon, että keskimäärin hääparit ovat meidän kanssa samanlaisia.
Sen vuoksi hääyrittäjät varaavat riittävästi aikaa myös etukäteissuunnittelulle. Näin valitut palvelut vastaavat parhaalla tavalla hääparin lopullisia toiveita.
Selvitä palvelun sisältö, niin et tunne itseäsi huijatuksi
Vanhan paikkansa pitävän sanonnan mukaan ei kysyvä tieltä eksy.
Jos ihmettelet epätietoisena hää-alkuisen palvelun korkeampaa hintaa, niin aina voit tiedustella, mistä hinta koostuu.
Käytetäänkö häämeikissä enemmän aikaa pohjustukseen ja suunnitteluun kuin normaalissa juhlameikissä? Kuuluuko hääkampauksen hintaan koekampaus? Sisältyykö hotellihuoneeseen ekstrahemmotteluja, kun sen varaa hääyöksi?
Sen jälkeen on helpompi tehdä päätös siitä, josko sittenkin valitsee normaalin hotellihuoneen eikä kalliimpaa hääsviittiä, tai ostaa peruskukkakimpun juuri itselle suunnitellun ja huolella taiteillun hääkimpun sijaan.
Kumpikaan vaihtoehto ei ole millään tavalla väärä.
Hankittava tuote tai palvelu ovat vain erilaisia.
Pelkän häälisästä ärsyyntymisen sijaan suosittelen tekemään tietoisia valintoja ottaen huomioon sen, mikä itselle lopulta on tärkeää.
Usein korkeammalle hinnalle kuitenkin löytyy yksinkertainen selitys.