Jenkkien hääbudjetit nousivat viime vuonna uusiin korkeuksiin
-
Kirjoittanut Marja Kontiainen
Enemmän elämyksiä, suurempi budjetti per vieras ja häät syksyisin. Häätrendit rapakon takaa kertovat omaa tarinaa siitä, mikä siellä ja täällä on samaa ja mitä eroja häiden viettotavoissa näkyy kyselyiden perusteella.
Tilastot, tutkimukset ja selvitykset rahankäytöstä (muiden) ovat koukuttavia. Erityisesti silloin, kun on kyse hääbudjeteista ja häiden viettotavoista. Nyt on taas se hetki vuodesta, jolloin pääsen tyydyttämään omaa uteliaisuuttani suuren maailman eli Yhdysvaltojen osalta.
Amerikkalaisen hääsivusto The Knotin vuosittainen kysely häitään vastikään viettäneille on juuri julkaistu.
Tutkimuksen tuloksia lukiessa pääsee vertailemaan, miten omien häiden kulut suhteutuvat Amerikan keskiarvoihin. Tässäpä minun villi veikkaus. Suurimman osan korvaan muiden hääkulujen keskiarvot kuulostavat euroihinkin muutettuina aivan normaaleilta, mutta kihlasormukseen ja juhlapaikkaan ei kovin moni käytä yhtä suuria rahamääriä. Lisäksi, lähes poikkeuksetta, suomalaisten kokonaishääbudjetit jäävät todella paljon alle jenkkien keskiarvon.
The Knotin kyselyyn vastasi tällä kertaa kaikkiaan 13 000 morsianta ja sulhasta, jotka juhlivat häitänsä viime vuonna. Vastaajat olivat kaikki sivuston käyttäjiä, eli kyse ei ole mistään lopullisen totuuden kertovasta tieteellisestä tutkimuksesta. Satunnaisuus on vastaanottajien valinnassa kaukana. Silti tuloksista saa paljon mielenkiintoista irti.
Hääbudjetit hipovat taivaita
Kaikista kiinnostavin aihe on tietenkin raha, ja kyllä, häihin käytetään Yhdysvalloissa taas keskimäärin enemmän kuin koskaan aiemmin. Vuonna 2016 häiden budjettien keskiarvo oli huikeat 35 329 dollaria hääpareilta itseltään kysyttynä ja ilman häämatkaa. Vielä vuotta aiemmin samaisessa kyselyssä hääbudjettien keskiarvo jäi 32 641 dollariin. Vastauksien taakse kätkeytyy lisäksi mieletön määrä paljon kalliimpia ja toki myös vastaavasti edullisemmin järjestettyjä juhlia.
Suomessa näistä luvuista jäädään huimasti taakse riippumatta siitä, keneltä ja miten kysytään. Yli 30 000 euroa on jo ihan sievoinen summa. Yksittäiset häät voivat liikkua samoissa luvuissa ja kalliimpiakin häitä Suomessa toki järjestetään. Sen sijaan hääbudjettien keskiarvo ei taida nousta missään kyselyssä yli 10 000 euron.
Ja se kihlasormus. Amerikassa asiat on selkeästi sitä paremmin, mitä isompi kivi nimettömässä killuu. Muuten keskiarvo kihlasormukselle ei voisi nousta yli 6000 dollarin. Toisaalta muita sormuksia ei selvityksessä mainitakaan, joten kaikki paukut tosiaan laitetaan kihlautumiseen. Molempien käteen pujotettavat vihkisormukset voivat sitten olla huomattavasti vaatimattomampia.
Toinen asia, johon ollaan valmiita panostamaan, on juhlien miljöö. Hääjuhlapaikkojen keskiarvohinta oli viime vuonna jo yli 16 000 dollaria, mikä kattaisi Suomessa koko hääbudjetin suurimmalla osalla hääpareja.
Jos haluat katsella muita yksittäisiä lukuja, niin niitä löytyy täältä. Luvuissa on huomioitu vastaukset vain niiltä, jotka olivat palkanneet ammattilaisen hoitamaan kyseistä tehtävää.
Sinänsä budjettien vertaaminen on aika tylsää, kun kyse on melko erilaisista tapahtumista. Rapakon takana vietetään useamman päivän juhlia, joissa esimerkiksi viime vuonna häävieraita kutsuttiin paikalle keskimäärin 141. Meillä tämän kokoluokan häät lasketaan jo suuriksi, ja vierasmäärän keskiarvot jäävät jonnekin kauas taakse. Itse olisin kaivannut myös sellaisia tuloksia, joihin olisi otettu mukaan kaikki vastaukset riippumatta siitä, onko tehtävä hoidettu omin voimin vai ammattilaisia käyttäen. Silloin keskiarvohintoja olisi helpompi verrata suomalaisten hääparien budjetteihin.
Kenen kukkarolla käydään?
Kuka juhlat maksaa, onkin sitten erilainen tarina. Kyselyn mukaan Jenkeissä vain 10 % vastanneista morsiamista ja sulhasista kertoi kustantaneensa omat häänsä kokonaan itse. Kaikki muut saivat apua lähipiiriltä ja erityisesti morsiamen vanhemmilta. Vastauksien mukaan huimat 44 % koko hääbudjeteista tuli morsiamen vanhempien lompakosta ja sulhasen vanhemmilta vain 13 %. Aika vahvana elää edelleen perinne morsiamen perheestä häiden maksajana.
Suomessakin suuri joukko hääpareja saa tukea omilta vanhemmiltaan, ja ainakin jonkin tutkimuksen mukaan juuri morsiamen vanhemmat auttavat useammin. Sen sijaan summa tuskin monessakaan tapauksessa kattaa puolta hääkustannuksista. Suurin osa kakkua ja useissa tapauksissa koko kakku jää meillä hääparin itsensä maksettavaksi.
Kuinka trendikästä on trendikäs yksilöllisyys?
Vielä mielenkiintoisempaa on se, että sekä Yhdysvalloissa että myös Suomessa näkyy samoja trendejä. Molemmissa paikoissa tunnutaan panostavan yhä enemmän elämyksellisyyteen ja omaperäisyyteen, mikä näkyy esimerkiksi nimikkodrinkkien tai muiden persoonallisten yksityiskohtien toteuttamisessa. Samaan kategoriaan putoaa kyselyn tulos, jonka mukaan erityisten, vieraita viihdyttävien ohjelmanumeroiden suosio jatkaa Amerikassa edelleen kasvuaan. Viime vuonna niitä löytyi jo 41 % häistä. Eikä photo boothien suosio näytä laantumisen merkkejä, sillä ne olivat kaikista suosituin ei niin perinteinen -ohjelmanumero.
Samalta näyttää Suomessakin, vaikka osan mielestä photo boothit ja erityisesti karkkibuffat on jo niin nähty. Vieraiden halutaan viihtyvän ja erilaisiin tavanomaisesta poikkeaviin ohjelmiin halutaan panostaa. Eri tavoin toteutetut vieraiden kuvaukset ovat meilläkin edelleen suosittuja. Samoin herkku- ja jälkkäri- tai muut erikoisbuffat ovat monen tämän vuoden hääparin suunnitelmissa. Ilotulituksetkaan eivät enää ole mitenkään harvinainen päätös juhlille.
Tämän hetken hääparit meillä ja muualla panostavat persoonallisuuten ja yksilöllisyyteen.
Tai no, ainakin niihin yritetään panostaa. Omissa, toissa vuoden häissämme, oli vieraiden viihdykkeeksi niin mielikuvituksellisesti nimetty drinkkilista kuin tunnelmaa keventäneitä salatehtäviä ja viskinurkkaus sikareineen. Photo booth löytyi myös sopivasta paikasta eteisaulasta kaiken muun lisäksi. Aikaa kaikkien ekstrajuttujen toteuttaminen vei, mutta ohjelmat onnistuivat paremmin kuin uskallettiin etukäteen odottaa ja vieraat tuntuivat viihtyvän juhlien alusta loppuun asti. Kannatti siis panostaa.
En ehkä kuitenkaan voi kuvailla valintojamme loppujen lopuksi kovin omaperäisiksi tai uniikeiksi. Yksilöllisyyteen panostaminen on pirun hankalaa, jos ja kun kaikissa muissakin häissä on tarjolla se nimikkodrinkki tai juuri kyseisisiä häitä varten suunniteltu leima koristamassa painotuotteita kirjekuorista servetteihin. Osa ajatuksesta vesittyy pakosta.
Silti olen täysillä omaleimaisten ja hääparin itsensä näköisten juhlien kannalla. Suunnittelukin on paljon mielekkäämpää, kun voi valita juuri sellaisia ohjelmanumeroita, kuin itseä miellyttää. Ei kannata vaipua epätoivoon, jos tuntuu siltä, että kaikki hyvät ideat on jo käytetty useaan kertaan. Muistakaa, että suurin osa vieraista ei ole karkkibuffasta, salatehtävistä tai useaan pieneen kukkakimppuun hajoavasta heittokimpusta koskaan kuulletkaan. Saati päässeet itse niitä kokemaan. Kovin vakavasti omaperäisyyttä ei kuitenkaan kannata ottaa. Parempi on hymyillä sekä itselle että muille saman ongelman kanssa painiville hääpareille.
Paljon samaa, paljon erilaista
Siinä muutamia nostoja jenkkien häätrendeistä. Tiivistettynä paljon samaa, jotain erilaista ja suuremmat kustannukset.
Itseäni yllätti ehkä kuitenkin eniten se, milloin häitä Yhdysvalloissa vietetään. Kesä ei enää olekaan suosituin aika mennä naimisiin. Syksy, suosituimpina loka- ja syyskuu, on kiilannut edelle. Suomessa taas mikään ei tunnu uhkaavan kesäkuukausien ylivoimaa. Sääennusteilla ja kesäöiden taialla taitaa olla näppinsä pelissä tässä trendissä. Nähtäväksi jää, josko ilmaston lämpeneminen ja vaihtelevammat loma-ajat pidentäisivät hääkautta pikku hiljaa meilläkin.
Palaan vielä ihan omassa postauksessa kyselyn niihin tuloksiin, jotka liittyvät teknologian käyttöön hääjärjestelyissä. Näin hääsovellusta rakentavan näkökulmasta se ansaitsee ihan oman tarinansa ja pohdiskelut. Sen verran voin jo paljastaa, että yllätys, yllätys, teknologian merkitys on taas kasvanut edellisen vuoden kyselyyn verrattuna ;)